17JANUARY2015, SATURDAY - "IBU"



Selesai bertemu, mengadu, meminta kpd Yg Maha Kuasa...al quran dicium.dipeluk erat..trasa sejuk...lalu aku cium lagi...ak peluk erat2 sama mcm aku peluk Cik zara..peluk mak.trasa nk je peluk quran bwk tmpt tdo..aku pndang jam dh hampir 1 pagi...lena cik zara tdo malam nie..alhamdulilah...lalu aku bgun.... telekung, sejadah disimpan rapi.... mata masih x mengantuk..erm...lama aku x mnaip dlm blog...kisah2 celoteh diri aku sendiri. Gambar2 holiday dgn cik zara pon byk yg x msukkan lg..terperam! Yg sempat aku msukkan gambar2 customer... sekali lg aku bersyukur dgn rezeki yg Allah berikan..x putus2 rezeki utk kami...syukur Ya Allah...

Lama aku berfikir...adakah aku perlu teruskan menaip atau baring2 je.. mana tau klu2 aku boleh tdo...tp hampir stgh jam aku baring tp x ada tanda2 pon mata ni akn terpejam...aku pejamkan mata rapat2...byg2 Cik zara tersenyum... :) aku ikot senyum sama...buah hati pengarang jantung aku!

Tiba2 fikiran aku......"ibu ayh icha mana?" Suara itu...suara yg bertanya pd aku...suara ank kecil yg pelat...tp petah berkata2...die tanya lg soalan yg sama..aku mampu tersenyum...aku dh janji pd diri xkn sekali2 mngis dpn Cik Zara...aku tau cabaran tu mkin dekat dgn aku..Cik Zara mkin mbesar...makin bijak..makin pandai itu ini..mulutnya becok..ada je yg akn ditanya..aku sedar..aku harus siap sedia...siap utk segala2nya...bila tiba masanya aku yakin Cik Zara akn mengerti.. dlm usia 2 tahun nie pon aku nampak betapa matangnya die..Cik Zara anugerah yg terindah buat aku. Tanpa die mungkin aku akan rebah jatuh tersungkur. Tp perancangan Allah itu mmg terbaik..dlm ujian yg diturunkn kpd Aku..aku dianugerahkn anak kecil nie. Sungguh pd mulanya aku menangis..Seolah2 aku dpt rasakn Allah mentakdirkn jalan hidup aku begini.

Lama aku diamkn...aku simpan jauh dlm hati..sedikit pon aku x ingin kongsikn pd kluarga, pd teman2, pd semua.. melainkan dgn Allah..siang malam jika ada mase terluang pd Allah aku merayu..pd DIA aku meminta2..biarlah aku terus simpan segala rahsia..klu ade yg bertanya hanya senyuman yg aku berikan...klu ade yg tahu aku biarkn mereka berkata2..aku maafkan mereka yg bersuara lantang bercerita perihal aku...sbb aku yakin tidak ada gunanya aku bersuara..melainkn hanya pd Allah...siapalah kita utk menghukum manusia..kerana kita juga manusia...

Mata aku masih belum mengantuk...xada tanda2 utk lena...biarlah aku terus menaip apa yg terlintas dlm hati aku.Sungguh aku menaip bukan utk membuka aib, bukan utk menghina, bkn utk mengeji bahkan tidak utk aku membenci...setelah sekian lama, hari ini aku dpt rase yg betapa tenangnya hati aku...bila mana aku dpt rasakan yg aku sudah memaafkn..tp bukan utk menerima..aku akn tetap teruskan dgn apa yg telah Allah tunjukkan pd aku...apa yg telah DIA aturkan..

Pagi yg sunyi sepi nie...aku tewas..tewas drpd berhenti menaip...selama ni aku x pernah menceritakn hal peribadi melainkn urusan bisness semata2..tp mlm ini aku tewas!! Mmg betul..mengadu pd Allah adalah jalan yg terbaik..dan ada ketikanya menulis juga adalah jln yg terbaik utk kita meluahkn apa yg kita rasa....

Jam hampir 2 pagi...sunyi sepi mmg terasa...Aku intai cik Zara...masih lena! Setiap kali aku pandang wajah die..pasti aku trsenyum.wajah yg boleh buat aku lupa segala pahit yg aku rasa. "Icha sayanggg ibu, bu no nangisss" suara tu sentiasa kedengaran ditambah pelukan erat cik zara..puas diciumnya pipi aku....adakalanya aku merasakan yg Cik Zara lebih kuat dr aku.Aku nampak bola matanya..redup....matanya mengekori setiap langkah kanak2 yg seusia...bermain bersama ayah mereka...memeluk erat ayah masing2..dan cik Zara berdua dgn aku..saat itu pasti aku akn peluk erat2 cik zara....aku x nak die rase sikit pon.aku nk die tau yg kasih syg aku lebih drpd segalanya...

Sungguh mmg aku benci, kecewa, marah..tp aku xtau dari mana dtgnya kesabaran tu..aku terus bersabar..semakin lama smakin kuat! ...memang tahap dewa!! See...aku msh sama hihihi :) ..aku tdk menyalahkan siapa2..selepas apa yg berlaku..aku redha.jalan terakhir yg aku pilih..aku serahkn bulat2 kpd yg Maha Kuasa dan aku dapat jawapannya...Mmg itu yg Terbaik....lama aku bpikir..jika aku berdendam...x ada maknanya...aku igt pesan ...."Selagi kita x maafkn...Selagi itu hidup kita xkan tenang"...nahhh skrg Allah dah makbulkn doa aku...Doa yg kedua aku minta...setelah aku dpt kekuatan yg tinggi dr Allah.Aku bkn menipu.bukan propa..tp itulah yg sbenarnya...mmg aku bkn public figure..bukan alim ulama..xlayak pon utk share apa yg aku rasa. Tp aku peduli apa :) ini blog aku kan..hahaha sory just joke!!. :) :) tengokkkk dlm situasi sekarang aku msih mampu tersenyum...itulah aku yg sebenarnya...mmg aku xmgkin dpt ubah diri aku...dan sebab itulah aku mudah dpermainkan.. tp itu dulu....dulu..yg aku buang jauh2..

Sekarang aku lebih tegas bersuara...aku bangun utk cik zara..aku berusaha sungguh2..kejar cita2 yg lama aku simpan. Biarlah aku begini asalkn aku bahgia...bahgia dtemani keluarga....aku hanya minta pd Allah agar terus berikan aku kekuatan..dan bila tiba masanya aku pasti akan ceritakan pd Cik Zara..kerana die berhak tau...die berhak tau mengapa ini yg aku pilih...knp aku diamkn setelah apa yg aku terima... aku pasti cik zara akn mengerti....

Kuatkan lah aku jika aku lemah...
Bangunkan lah jika aku terjatuh...
Sungguh aku rebah...Ya Allah...sungguh berat rase ujian nie.
Medan ini bukan lah pilihan aku...sbb aku yakin..hanya Allah tmpt aku mengadu..Sehingga ke saat ini aku yakin dgn ujian yg kau berikan...
Tp aku tewas..laju menaip di blog..segala curahan rasa yg sekian lama aku pendam...............
Hanya Allah yg tau bgaimana aku gigih bangun berdiri wlu jatuh rebah berkali2.Ya Allah kuatkn aku. Utk die aku maafkn segala dosa2...halalkn sgala yg pernah kita kongsi bersama, utk kamu aku doakn sentiasa..xkn aku lupa... kerana semua yg berlaku ini telah ditakdirkan. Hanya Allah yg tahu....biarlah semua nie berlalu.....

Moga ak mampu maafkn mereka semua..dan aku jg dimaafkan
Sbb aku juga manusia..


Coretanzaralyana170120150310am

No comments:

Post a Comment

TQ sudi review blog Yna, komen ciked!! :)